Oldal kiválasztása

Négy különböző generáció eltérő szokásokkal, amikre érdemes figyelni a közösségi média felületeken. A közösségi média használat jellemzően évről évre nő, de a generációs eltérések világíthatnak rá arra, hogy mivel szabhatod személyesre saját stratégiádat, hogy valóban a te célcsoport generációdat érd el.

 

Z generáció (18-24 évesek)

Millenium (Y) (25-40 évesek)

X generáció (41-56 évesek)

Baby Boomers (57-74 évesek)

Hogyan használja a Z  generáció a közösségi médiát?

 

A Z generáció vagy „Zoomerek” valójában digitális bennszülöttek.  Online léteznek és életük több mint felében jelen vannak valamelyik közösségi média felületen.

A Z generáció többségének a közösségi média az élet szerves része, bár eltérő okok miatt használják azt. A leggyakoribb ok, amiért a Z generáció fent van a közösségi média felületeken az nem más, mint az IDŐ ELTÖLTÉSE, vagy még inkább az IDŐ MEGÖLÉSE.  Ez a generáció teljes mértékben a családi, baráti kapcsolatok elé helyezi a közösségi médiát.

A Z generáció közösségi médiahasználata évről évre nő. A Z generációs fogyasztók 65 %-a növelte a közösségi média használatát az elmúlt évben, és közel fele tervezi úgy, hogy az elkövetkező években tovább növeli azt. Nem kérdés, hogy ez a trend a jövőben is meghatározó lesz a közösségi média területén.

A Z generáció szeret kapcsolatba lépni a márkákkal. A generáció többsége a közösségi médiában azt kedveli, hogy interakcióba léphet a márkákkal, illetve új márkákat fedezhet fel, ismerhet meg.

A Z generáció szívesen osztja meg személyes adatait a márkákkal, tisztában van vele, hogy a cégek hogyan és mire használhatják fel adataikat. Cserébe viszont elvárja, hogy a márkák ezek alapján személyes vásárlási élményt kínáljanak.  Elvárják, hogy a  cégek lépést tartsanak az igényeikkel.

Mik ezek az igények?

  • A Z generáció többsége személyre szabottabb élményt vár a közösségi médiában a korábbi interakciók alapján
  • A Z generáció  többsége szeretné, ha a vállalatok jobban megismernék őket a közösségi média tevékenységük alapján
  • A Z generáció többsége elvárja a cégektől, hogy elolvassák és elemezzék közösségi média bejegyzéseiket
  • A Z generáció szinte azonnali válaszokat vár az ügyfélszolgálattól

A Z generáció a második legnagyobb közösségi média kereskedelem (Social Commerce) felhasználó a Milleniumi generáció után. Ez nem is csoda, hiszen a főleg mobilt használó generáció számára nyerő az e kereskedelemhez (e-Commerce) képest jóval egyszerűbb vásárlási folyamat.

A Z generáció tanult az előző generációtól,  óvatosabb a nyilvánosságra hozatal és a magánélet tekintetében.

A Millenniumi generációval ellentétben, – akik szeretnek nyilvánosan publikálni -, a Z generáció inkább  a közvetlen és időszerű közösségi megosztást részesíti előnyben, például az Instagram -Story-t és a Snapchat -et.

A Z generáció szórakozásra használja a közösségi médiát, és inkább kevesebb social media felületet használ. Leginkább a YouTube, Instagram, Snapchat felületeken éred el őket.

A Z generáció háromnegyede követ online egy influencert, és jobban szereti a közösségi médiában lévő márkákat, mint bármely más médiumon.

A Z generáció több mint fele új készségek elsajátítására elsősorban a YouTube-t használja.

A Z generáció több mint fele értékeli a kedvezményeket, kuponokat.

A Z generáció fél a lemaradástól.

 

Mit jelent ez a vállalkozásod számára?

  • A Z generáció esetében előtérbe kell helyezned a kétoldalú interakciókat kiváltó közösségi tartalmakat, és be kell vonnod őket a beszélgetésekbe
  • Tegyél fel kérdéseket egy -egy témával kapcsolatban és még mielőtt kifejtenéd azt, engedd, hogy elmondják saját gondolataikat ezzel kapcsolatban. Ehhez használhatod adott közösségi média felület szavazási lehetőségét
  • Legyél részese a Social Commerce-nek
  • Építsd a látványra a tartalmaidat és helyezd el ezeket a YouTube -on, a Snapchaten és az Instagramon. Főleg rövid videókban gondolkozz
  • Tedd személyessé a vásárlási élményt
  • Tartalmaid legyenek figyelemfelkeltőek. 8 másodperced van erre
  • Dolgozz influencerekkel
  • Kínálj kedvezményeket
  • A lehető leggyorsabban válaszolj a beérkező ügyfélszolgálati kérdésekre
  • Kísérletezzen interaktív tartalommal. A Z generáció kattintani, szavazni, értékelni szeretne
  • Használj időhöz kötött bejegyzéseket. 

A Z generáció mindenekelőtt azt szeretné, ha bizonyítanád, valóban megérted a kívánságaikat és az igényeiket. A Z generáció fele nagyobb valószínűséggel vásárol, ha ennek a megértésnek a kommunikálását érzékeli.

Hogyan használja a Millennium (Y) generáció a közösségi médiát?

 

A millennium (Y) generáció számára a közösségi média lényeges eleme szociális életének.

Bár körükben is magas azok aránya, akik az IDŐ MEGÖLÉSÉRE használják a közösségi médiát, a többség számára inkább családdal, barátokkal, ismerősökkel történő kommunikáció eszköze. Jellemző rájuk, hogy új trendek, friss hírek megszerzésére is a közösségi médiát választják.

Körükben is emelkedik a közösségi média használat és a generáció közel fele tervezi tovább növelni jelenlétet ezeken a felületeken.

Márkák szempontjából nézve könnyebb elérni ezt a generációt, ha életmóddal vagy érdeklődési körrel társítják azt. Ez a generáció is kedveli, hogy a közösségi média felületeken kapcsolatba léphet a márkákkal.

A Millennium generáció esetében a karrier, a családi élet és a jövőhöz kapcsolható életpillanatokra épülő közösségek erősítik a márka kapcsolatot. Jellemző példa erre a Facebook csoportok esete, ahol bár a beszélgetés sok esetben elkanyarodik a terméktől magától, mégis erősíti a márka értékét.

A Millenium generáció magas elvárásokat támaszt az ügyfélszolgálattal, az ügyfél kezeléssel szemben. Ugyanakkor kellően hálás is elégedettség esetén. A generáció több mint fele használja ügyfélszolgálati és véleménynyilvánítási céllal a közösségi médiát.

A Millenium generáció  számára a közösségi média felület egyszerre része a magán, és a szakmai életnek. A generáció számára nem okoz gondot, hogy személyes és szakmai életüket nyilvánosan bemutassák a közösségi médián keresztül.

Ezt a generációt erősen befolyásolja az, amit a kedvenc közösségi médiájában lát. A generáció háromnegyede vásárolt már divat- és szépségápolási termékeket Instagram-bejegyzések alapján, és többségüket befolyásolja vásárlási döntésében a felhasználók által megosztott tartalom.

Jellemző felületük a Facebook és az Instagram. A Millenium generáció többsége információkat keres a közösségi média felületeken.

A Millenium generáció jobban bízik ismerősei és ismert személyek véleményében, mint a nagy márkákban és a hagyományos reklámokban. Ismerőseik állításait a közösségi médiában is leellenőrzik. Náluk is érződik a lemaradástól való félelem.

A Millenium generáció a Z generációhoz hasonlóan használja a közösségi médiát, de ez a generáció több platformon van jelen.

A Millenium generáció átlagosan 12 másodpercet fordít egy tartalomra.

A Millenium generáció  fele szívesebben vásárol olyan márkától, amely valamely nemes ügyet támogat.

 

Mit jelent ez a vállalkozásod számára?

  • Építs márkaközösséget a közösségi média felületeken. 
  • Ösztönözd vitára, hozzászólásra a generáció tagjait. 
  • Legyél hiteles és őszinte a kommunikációdban.
  • Tartalmaid legyenek figyelemfelkeltők. 12 másodperced van rá.
  • Oszd meg vállalkozásod értékeit. Emeld ki, ha valamilyen nemes ügyhöz kapcsolódsz.
  • Tedd egyértelművé vállalkozásod látásmódját, hogy a generáció azonosulhasson a szemléleteddel.
  • Erősítsd a valahová tartozás érzését
  • Hosszabb távú márkahűség építésében gondolkozz,
  • Ösztönözd a márkád iránt már elkötelezett embereket, hogy tegyenek közzé fényképeket vagy videókat saját termék tapasztalatukról
  • Ügyfélkapcsolatok esetében törekedned kell arra, hogy a Millenium generációnak ne kelljen várnia a válaszokra. Az ügyfél nyitvatartási idő vagy az e-mailben történő válaszadás számukra túl lassú. Ezt orvosolandó a gyakori kérdések és válaszok kapcsán használhatsz csatbotot.
  • Ossz meg használható információkat a közösségi média felületeiden.

 

Hogyan használja az X generáció a közösségi médiát?

 

Az X generáció a  Millenium és  a Baby Boomer generáció között helyezkedik el. Bár ez a generáció jóval kisebb, mint az őt körbevevő két másik generáció, nagyszámú felhasználói tábort alkot a legnépszerűbb közösségi hálózatokon. 

Az X generáció közösségi média felhasználása is növekszik évről évre és a generáció közel harmada további növekedést tervez az elkövetkező években.

Az X generáció többsége élete szerves részének tekinti a közösségi médiát. Úgy érzik, a közösségi média használatával nem maradnak le a Millenium és a Z generáció mögött.

Esetükben a Facebook és a YouTube a vezető csatorna és ragaszkodnak is ezekhez.

Márkák esetében az X generáció máshogy érzékeli, értékeli a címeket. Emiatt sok esetben határozottan úgy érzik a márkák nem nekik szólnak, a marketingesek nem nekik hirdetnek. 

Az X generáció a hangzatos címek helyett többre értékeli a márka háttér motivációját.

A X generáció nagyra értékeli függetlenségét, saját véleményét osztja meg adott márkával kapcsolatban.

A X generáció több mint fele a közösségi médiában ismerkedik meg az új márkákkal.Az X generáció elvárja, hogy a márka tartalma nevelje és izgalomba hozza.

Az X generáció bizalmát nehéz elnyerni, de elveszteni is nehéz. Ez a generáció a leghűségesebb egy-egy márkához és hajlandó felárat is fizetni a termékekért. 10 -ből 4 X generációs ragaszkodik bevált márkájához. A fiatalabb fogyasztókhoz képest azonban kevésbé érdekli őket az új márkák kipróbálása.

Az X generáció kicsit több, mint harmada használja a közösségi médiát ügyfélszolgálati céllal.

Az X generáció gyorsan követi a technológiai változásokat és érdeklődik a társadalmi trendek iránt.

A generáció tagjai nem szívesen osztják meg magánéletüket a közösségi média felületeken.

Az X generáció szeret szétnézni vásárlás előtt. Többségük online vélemények alapján dönt a vásárlás mellett. 

Az X generáció  praktikus, önellátó generáció. Nosztalgikus.

Az X generáció „hibrid” kapcsolatban áll a technológiával és a digitális térrel. Egyaránt értékeli a régi és az új technológiát, és jellemzően mindkettőt használja. 

 

Mit jelent ez a vállalkozásod számára

  • Készíts videókat, mely útmutatóként szolgálnak számukra a márka, és a márka által kínált megoldások megismerésére. A videókkal átérezhetik a márka valóban az ő problémájukra megoldás. Mutasd be a termék/szolgáltatás használatának módjait
  • Alakítsd ki a közösségi média videó marketing stratégiáját 
  • Növeld a lojalitást a szélesebb körű ügyfélszolgálat elérhetőségével több közösségi média csatornán
  • Online hirdetésed egészítsd ki e-mail marketinggel  
  • Ha luxus terméket hirdetsz, akkor keress hír, időjárás és pénzügyi ismeretekhez kapcsolódó csatornákat
  • Csempéssz egy kis nosztalgiát a közösségi média tartalmaidba.

Hogyan használják a Baby Boomerek a közösségi médiát?

A Baby Boomerek többsége a közösségi médiát családi, baráti kapcsolattartásra használja, de ennek ellenére nem érzi úgy, élete szerves része lenne az.

Érdekes, hogy a generáció fele szintén az IDŐ MEGÖLÉSÉRE használja a közösségi médiát, hasonlóan más generációkhoz.

Bár ez a generáció nehezebben fogadta el a közösségi médiát, a COVID sokat változtatott ezen. 

A generáció tagjai nem szívesen keverik a magánéletet a szakmai élettel a közösségi média felületeken. Éppen ezért szét is választják ezeket a Facebook és a LinkedIn segítségével.

A Baby Boomerek több mint harmada növelte közösségi médiahasználatát az elmúlt évben, és kis százalékuk tovább szeretné növelni azt az elkövetkező években. 

Előnyben részesítik a régebbi felületeket, mint a Facebook vagy a Youtube. Kevésbé értékelik a Twittert és az Instagramot. Ők használják a legtöbbet a Facebookból az összes korosztály közül, sokszor azért, hogy a régi kapcsolatokat fedezzenek fel múltjukból. 

A Baby Boomerek nem használják a mobiljukat, illetve applikációkat a közösségi média felületekhez, a technikai jártasságuk elmarad a többi generációhoz képest.

A Baby Boomerek harmada használja a közösségi médiát új márkák felfedezésére, és a generáció fele értékeli, hogy online kapcsolatba léphetnek a márkákkal. 

A generáció tagjai nem valószínű, hogy profilt hoznak létre újabb közösségi felületeken, viszont a meglévő közösségi média felületeken nyitottak az új kapcsolattartási  módszerekre.

A Baby Boomerek ötöde vásárol csupán közvetlenül a közösségi médián keresztül, sokkal inkább kedvelik a fizikai boltban történő vásárlást.

Rendkívül költségtudatosak és lojálisak az évek óta használt márkákhoz.

 

Mit jelent ez a vállalkozásod számára 

  • Növeld a személyre szabottságot a közösségi média felületeken
  • Törekedj arra, hogy minden lehetséges felületen megjelenjen fizikai elérhetőséged is. A Facebook, YouTube profilod mellett a Googleben is tedd elérhetővé ezeket az adataidat, hiszen a Baby Boomerek is alapvetően a Googleben kezdik el a keresét.
  • Motiváld a közönséged személyes vásárlásra, azzal, hogy az időszerű áruház-frissítéseket, a kedvezményekkel kapcsolatos információkat és az új termékek képeit megosztod közösségi média felületeiden.
  • Tartsd naprakészen a legfontosabb üzleti információkat, mint például az üzlet nyitvatartása és a telefonszám.
  • Osszd meg az újdonságokat a közösségi média felületeken is, és reagáld le az ügyfélvéleményeket.

Összegezve

A közösségi média már nem csak a fiatalok játéktere, minden korosztály jelen van a csatornákon. A közösségi média forradalmasította a vállalkozások különböző korú ügyfelekkel való interakcióját. Ahogy növekszik térnyerése, egyre fontosabbá válik, milyen korcsoportot és hogyan próbálsz elérni.

És persze ne feledkezz meg a gyorsan teret nyerő Tik-Tok-ról sem.  2021-s adatok szerint Magyarországon a Z generáció 37 %-a, az  Y generáció 19 %-a és az X generáció 14 %-a használja a felületet.

Az USA-ban pedig a Tik-Tok használók 62 %-t a Z generáció, 17 %-t a  Millenium (Y) korcsoport 21 %-t  pedig az X generáció és a Baby Boomerek jelentik.

források: revlocal.com, klarna.com, sproutsocial.com, socialmediatoday.com, flagshipsocial.com, postbeyond.com, blog.adobe.com, retaldlive.com, pewresearch.org, forbes.com, statista.com, wallaroomedia.com