A Social media folyamatosan változik. A csatornák fejlődnek, új funkciók jelennek meg a felhasználói igények alapján. A közösségi média használóinak száma folyamatosan növekszik. A Social Media több mint 4,74 milliárd aktív felhasználóval rendelkezik, ami a világ lakosságának 59 %-a. És ne hidd, hogy ez az arány Magyarországon kisebb.

Az emberek egyre több időt töltenek kedvenc közösségi csatornáikon. A több felhasználó remek, gondolhatnád. De a több felhasználó nagyobb versenyt is jelent. Nézzük, hogyan tudsz talpon maradni ebben a versenyben a 2023-s trendek figyelembevételével.

Miről olvashatsz a cikkben?

    Általános irányvonalak

    Eredetiség 2.0 – A megnövekedett fogyasztói cinizmus miatt a hitelesség felértékelődött. A fogyasztók hitelesség utáni vágya még inkább el fog mélyülni.

    A TikTok és a BeReal alkalmazás  népszerűsége rávilágított, hogy a követők a hiteles tartalmakat kedvelik, a beállított, sokszor mesterkélt megosztások helyett. Ez mutatkozik meg az Instagramon is, ahol a szűrő nélküli képek egyre nagyobb teret hódítanak.

    TikTok másképp – A TikTok manapság aligha számít új szereplőnek a piacon, napi 30,8 millió felhasználójával. A játékos elemek, a szórakoztató tartalmak és az Insta vagy más közösségi média felülettől eltérő stratégia alkalmazása lesz a nyerő a TikTok-on.

    Az interaktivitás elengedhetetlen lesz – Az elköteleződés már kevés.Legyen szó az Instagram Reelben elhelyezett reakciómatricáiról, vagy a TikTok egyre erősödő törekvéséről a videók összefűzésére, a hatalom egyértelműen interaktívabb megközelítést követel a platformok használatában. A rendszeres kérdezz-felelek szekciók bevezetése elengedhetetlen egy olyan időszakban, amikor a felhasználók kritikussá válnak a közösségi média platformokon megjelenített hirdetések túlzott számával szemben

    Az emberi megközelítés – A mára szinte nagyiparrá váló közösségi médiában a felhasználók által létrehozott tartalmak előtérbe kerülnek. A peer-to-peer (P2P) kommunikáció, mely leginkább a hálózatokon belüli egyenrangú kapcsolatokat jelenti szintén fontossá válik. Valódi felhasználók által osztott tartalmak, valamint a fényezés nélküli márka megjelenések válnak fontossá.

    Közösségi keresők – A Google elsődlegessége és kizárólagossága a keresőoptimalizálás területén megdőlni látszik. Új és erős versenytársakként jelentkeznek az egyes Social csatornák. Különösen figyelni kell az egyes csatornák  saját keresőoptimalizálására és a vizuális elemek pontos SEO beállítására is.

    Social Commerce – A közösségi kereskedelem egyre nagyobb teret nyer. Itt a megbizható vásárlás lesz kiemelt és a hosszú távra tervezés.

    Stratégia – Az új funkciók és konkurens ötleteinek levadászása helyett a meglévő előnyök kihasználása kerül előtérbe. A látogatók eltérő okokkal keresik fel az egyes közösségi csatornákat. Minden csatorna más tervezést igényel, a Social csatornák összekapcsolása elengedhetetlen. Ez pedig tervezéssel és audit készítéssel valósulhat meg.

    Ügyfélkiszolgálás- ügyfélszolgálatok– Újfajta megoldások kapnak helyett ezen a területen, melyek a közösségi médiához kapcsolódnak. Hangsúlyos az ügyfélélmény növelése.

    Prediktív elemzés – A prediktív analitika a múlt és a jelen adatai alapján következtet a jövőbeni eseményekre, történésekre. Az adatmennyiségek növekedésével egyre inkább szükség lesz az ilyen jellegű adatelemzésekre.

    A környezetvédelem – A fogyasztók hatásos környezeti változásokat szeretnének érzékelni a márkáknál. Egyre kevésbé kíváncsiak az olyan hívószavakra, mint a „fenntarthatóság”, vagy a „zöld” jelzők használata. Konkrét eredményeket szeretnének látni e téren. 

    Hangok az éterben – A Podcastok térnyerése egyre erőteljesebb. Nem kifejezetten Social Media irány, de mégis fontos foglalkozni vele. A Podcast közösségi médiában történő elhelyezése nem jellemző, viszont fel lehet használni a közösségi hirdetésekben, ezzel ismét egy új megjelenési formával színesítheted a kínálatod.

    Kiemelt trendek

    Hitelesség

    A hitelesség kulcstényezővé válik. Már az általános trendeknél is említettem ezt a kérdést. Egyre inkább a valós tartalmakat keresik a fogyasztók. Azt azért megjegyzem, hogy a Be Real, bár népszerű, de több visszajelzés mutatja, hogy egy idő után unalmasnak találják a fogyasztók az ilyen tartalmakat.

    A hitelesség leginkább a tiszta, egyenes kommunikációval és a következetes, tervezett megjelenéssel érhető el.

    Mikroinfluencerek

    Az influencer marketing témájában ez a trend még fontosabb lesz 2023-ban. Egyre többen vásárolnak otthonról, így a márka promóció fontos tényező. Ugyanakkor az influencer marketing költséges lehet. Éppen ezért sokan fordulnak a mikró influencerek irányába. A mikroinfluencereknek kisebb a követő közönsége, de magasabb az elköteleződési arány köreikben. Több kisebb, a piacoddal releváns mikroinfluencer jobb megtérülést eredményezhet.

    Közösségi média trendek 2023 mikro influencerek

    Közösség építés- ügyfélszolgálat

    Közösségi csatornák ma már nem csupán tartalommegosztó felületek. A fejlődés következő szintjét jelenti az ügyfélszolgálati csatornaként történő felhasználásuk. A lehetséges problémák gyors megoldása érdekében fontos, hogy közvetlen kommunikációs vonalat létesíts követőiddel. Ezenkívül nagyszerű PR eszköz is, amikor mások által is látható módon, nyilvánosan válaszolsz ügyfeleidnek és segítesz nekik.

    A Facebook automata válaszadási lehetősége és a chatbot ezt az irányt jelzik.

    Közösség építés- kisebb körök

    A közösségi média sok esetben már túl hangos, túl sok lehet.A felhasználók lehetőleg kisebb közösségekben keresik a hasonló gondolkodásúakat. Az ilyen kisebb körökben szabadabban oszthatnak meg tartalmakat. Ezeknek a mikroközösségeknek kisebb a közönsége, de magas az elköteleződési aránya.

    A Facebook és a LinkedIn tökéletesen alkalmas felület erre.

    Közösségi kereskedelem

    Az online vásárlásra való fokozatos átállással a Facebook Shop és az Instagram Storefront az egyik leggyakrabban használt funkcióvá válik, ha még nem az. A modern vásárlók tájékozottabbak, mint valaha. Alaposan utánanéznek a márkáknak. Kényelmes módja ennek, ha a közösségi médiában tehetik ezt meg.

    A közösségi kereskedelem területét egyre több közösségi média felület helyezi előtérbe.

    Videók. De milyenek?

    Rövid videó mítosza – A rövid videók a TikTok és az Insta Reels-ek miatt nagyon felkapottak. Különösen a fiatalabbak kedvelik ezeket. Könnyen létrehozhatók és meglehetősen olcsók, ami nagyszerű, felhasználó által generált tartalmat eredményez.

    A videós „mikrotartalom” népszerűsége erőteljesen növekszik és ez a tartalmi trend csak növekedni fog. De a rövid videókkal van egy gond. Önmagukban kevesek. Ezek mellett szükség van még a

    Hosszabb videókra – A hosszabb videók esetében a Youtube továbbra is vezető csatorna. Az itt megjelentetett hosszabb videók építik a hitelességet hosszú távon. A rövid videók is segítik ezt, de csak akkor, ha már rendelkezel egy erős branddel. Amíg idáig eljutsz, addig viszont (és utána se) ne hanyagold el a hosszabb videókat.

    Közösségi média trendek 2023 videók

    Kiterjesztett valóság

    A digitális szűrők, melyek a valós fényképeken jelennek meg, ezek a kiterjesztett valóság effektusok. Feljavítják a valós vizuális tartalmat, és megváltoztatják annak megjelenését, hogy kiemelkedjen a közösségi médiából. Ez egy nagyon népszerű funkció, különösen a fiatalabb közönség körében.

    Az AR segítségével a Facebook és az Instagram felületeken a vásárlási élményt javítják fel. Az AR növekvő népszerűségét egyre több márka kezdi bevezetni saját kampányaiban.

    VR – Virtuális valóság

    A VR jelenleg a virtuális játékokra összpontosít, de valószínűsíthető, hogy a jövőben továbblépés lesz ezen a területen. A Youtube is kísérletezik már a virtuális valósággal, amely különféle élményeket kínál, mint például koncertnézés, sporttevékenység vagy virtuális szafari túrák.

    Ahogy a VR közönsége növekszik, és egyre többen kezdik használni, a vállalkozások is alkalmazni fogják olyan területeken, mint például a 3D-s termékbemutatók.

    Hirdetések

    Közösségi média trendek 2023 Social hirdetések

    A személyre szabott hirdetések nyernek teret a közösségi médiában. A videós tartalmak  térnyerésével a hirdetések is ebbe az irányba mozdulnak el. A Facebookon, a Youtube-on és a LinkedIn-en is növekedni fog a hirdetési forgalom és a tartalompromóció.

    A hirdetésekben az ügyfelek által létrehozott tartalmak és a korlátozott ideig elérhető lehetőségek is egyértelműen segítik a konverzió növelését.

    Social listening  és márka bevonás

    A közösségi média csatornáidon folyó beszélgetések követése és az azokba történő bekapcsolódás már régen túl mutat annak PR értékén. Ezek a “közösségi meghallgatások” segítenek feltérképezni a követők problémáit, az új trendek alakulását és az arra adott reakciókat.

    Ezzel a módszerrel a versenytársaidat is elemezheted ügyfélkapcsolatok terén. Mit csinálnak jól, és te hogyan csinálnád azt saját vállalkozásodban.

    A közösségi média és az e-mail marketing összekapcsolása

    Egyre vékonyabbak a határok a különböző digitális marketingcsatornák között. Kézenfekvőnek tűnik ezen csatornák összekapcsolása. A többcsatornás megközelítés lényege, hogy az egyes social media csatornákat különböző célokra használod fel.

    A közösségi média platformok kiválóan alkalmasak a márkaismertség és a közönség érdeklődésének növelésére, míg az e-mail marketing a konverzióra összpontosít. A közösségi média csatornán kínált ajándék, melyért cserébe hírlevél feliratkozást kérsz, az összekapcsolás egy módja. De feltölthetsz egy szegmentált e-mail listát is a közösségi médiába, majd a Facebook Custom és Lookalike Audiences segítségével lépsz kapcsolatba az új fogyasztóiddal. 

    A társadalmi igazságosság és a márka szerepvállalásának növekedése

    Egyre több márka dönt úgy, hogy nyilvános megnyilvánulásba és beszélgetésbe kezd a közösségi médiában a társadalmi igazságosságról, egyes politikai és környezetvédelmi kérdésekről. A fiatalabb közönség támogatja leginkább ezt a trendet. Ez segíti a követők bevonzását is a tartalmakon keresztül.

    Megjegyzem kisebb, még kevésbé ismert márka esetén ezzel óvatosan kell bánni.

    Tippek, ötletek a jövő évi tervezéshez

    Közösségi média trendek 2023 tippek a jövő évi tervezéshez
    • Tervezz!
    • A videóidat kombináld hosszúság szerint,
    • Hangold össze a különféle csatornákon történő megjelenésed,
    • Mielőtt új csatornát, új funkciót vagy új design elemi próbálnál ki nézd át a meglévő anyagidat, készíts auditot. Mérd fel mi működik és mi nem,
    • A Canva nem mindenható. Kell a szép design, de ez csak egy pici szelete a megjelenésednek. Ennél sokkal fontosabb összetevőkre kell figyelned,
    • Amiben nem vagy jó, szervezd ki. Hosszú távon jobban jössz ki,
    • Kombinációkban gondolkozz. A social media eszközök közül válaszd ki azokat, amelyek megfelelőek a vállalkozásod számára és kombináld őket,
    • Ne feledkezz meg a SEO-ról sem. Sem a Google, sem az egyes csatornák keresőoptimalizálása nem hagyható figyelmen kívül, 
    • Hirdetés is kell!

    Zárszó

    Csináld folyamatosan! 

    Egyrészt a trendek figyelését. A változások lehetőségeket jelentenek a vállalkozásod számára. Ugyanakkor ne szórd szét túlságosan a figyelmed a csatornák között. Ami működik a márkádnál azt használd. Ami nem, azt hagyd el.

    Másrészt a jelenléted is legyen folyamatos. Akkora a közösségi média zaj, hogy csak következetesen felépített stratégiával és folyamatos jelenléttel tudsz figyelmet generálni.

    Kérj segítséget a tervezéshez az info@sociallooklike.hu email címen vagy kérj egy ingyenes Social Media MINI auditot és meglátod mennyivel egyszerűbb lesz a több csatornán lévő jelenlét.