”  Számomra a FB kicsit olyan, mint a mesebeli szegénylegénynek az ürgelyuk a mezőn: bele kell kiabálnom a dolgaimat néha.” 

Fenti mondat egy hazai kutatás résztvevőjétől származik. A kutatás azt vizsgálta, mivel jár, ha négy hétig elvonják a Facebook használatot a felhasználóktól. A cél az volt, hogy a hiányállapot rámutasson a Facebook mindennapi jelentőségére.

Vajon tényleg sok személy csak a Facebookon érzi jól magát. Ott érzi úgy, hogy valaminek a részese? Ott építi társas kapcsolatait?

 

A felmérés első hetében a többség a mindennapi praktikus információkat hiányolta. Az iskolai vagy egyéb csoportokban feltett kérdések megválaszolása, a különféle eseményekhez kapcsolódó információk elmaradása problémát jelentett. Volt aki a heti menüjét nem tudta megrendelni a megszokott étteremtől.

A negyedik hét végére a Facebook elvonás praktikussági problémái jelentősen, közel ötödére csökkentek. Sokan más megoldást kerestek a hiányzó adatok pótlására. Például emailben kérték a heti menüt, illetve a Facebookot az Instagram jelenlét idejének növelésével helyetesítették.

A négy hetes Facebook csend idején  csökkent a frusztráció és a szorongás. Többen felismerték, hogy társas kapcsolataik személyesebbé váltak ebben az időszakban. A kutatás arra mutatott rá, hogy a Facebook sokkal inkább a mindennapi élet részeként, az adatgyűjtés, az információszerzés  és nem a társas kapcsolatok építésének helye.

Megkönnyíti az információcserét, leegyszerűsíti az ügyintézést. Valójában a Facebook közösségi erejét sokkal inkább használjuk mindennapi praktikus információk gyűjtésére, mint kapcsolatépítésre. Vállalkozóként is éppen az információcseréhez szükséges adatokat lehet megadni a felhasználók számára. A példaként említett menüt kereső, éppen ebédelni kívánó felhasználó olyan vállalkozók kínálatából választ, akik fent vannak a Facebookon és elérhetők számára.

A Facebook csend nem jellemző a magyar felhasználókra, nem hogy négy hétig, de talán négy napig sem. Az információigény folyamatos. Vállalkozói oldalról tekintve, az információ forrásaként jelenünk meg a Facebookon. A tudatos és folyamatos vállalkozói Facebook jelenléttel nagyobb elérés várható, a keresőoptimalizálási jelekről már nem is beszélve.

forrás: Mihalik Judit:„Újra megtanultam önmagamban lenni”, avagy négy teljes hét Facebook nélkül (researchgate.net) és saját anyagok